Tot ens públic és creat per assolir unes determinades finalitats d’interès general. Per acomplir-les, li són atorgades certes potestats i recursos (materials, personals, econòmics, etc.). La gestió professional implica que:
- l’organització dissenya i comunica unes polítiques on estableix els objectius que persegueix en el seu àmbit d’actuació, i en contrasta l’encaix amb els destinataris i amb l’interès general
- s’assignen els recursos disponibles en funció d’aquelles polítiques
- es disposa de processos i sistemes de treball que garanteixen que l’operativa s’ajusta al marc legal i als principis i valors públics
- es planifica la manera més eficaç, eficient i econòmica d’assolir els objectius previstos
- s’avalua el grau de compliment i la qualitat dels resultats i s’estableixen les millores necessàries
- es reten comptes a la ciutadania de manera activa i intel·ligible
Aquesta professionalitat condiciona el funcionament operatiu de la institució: el grau d’eficiència i legalitat tant dels béns i serveis públics oferts o les funcions públiques desenvolupades per la institució, com de la gestió dels recursos humans. I resulta transcendental per a la institució perquè moltes de les bretxes en la seva integritat (conductes il·legals o simplement sense ètica) o les oportunitats de corrupció es produeixen precisament per manques d’eficiència, dèficits de planificació, de comunicació dins l’organització o entre institucions, etc.
Gestió professional dels recursos humans
La manera com es gestionen els diversos subsistemes de recursos humans (selecció, promoció, direcció d’equips de treball, formació, avaluació de l’acompliment, remuneració, reconeixement, etc.) incideix directament sobre la professionalitat i el talent de l’equip humà d’una organització.
Els principis d’igualtat, capacitat, mèrit i publicitat en la selecció i la promoció professional cerquen garantir l’accés de les persones més capacitades a les diverses posicions i càrrecs de l’organització, i per tant, garantir el bon funcionament de la institució.
Els equips de treball, es dirigeixen de manera que se n’assegura el bon funcionament i la detecció i correcció de les deficiències i desviacions? Es garanteix la gestió correcta dels potencials conflictes d’interès d’autoritats i personal (per segones ocupacions; en rebre regals i atencions diverses en ocupar el càrrec o lloc de treball; en el moment de deixar el càrrec públic per anar al sector privat, etc.)?
Gestió professional dels serveis i funcions públiques
Tot ens públic té encomanades determinades atribucions; pot tenir funcions reguladores, de provisió de determinats serveis públics, funcions inspectores o de supervisió, de foment de determinades activitats considerades necessàries per a l’interès general, funcions sancionadores, etc.
La professionalitat amb què es gestionen aquests serveis i s’executen els programes (com es planifica, com s’executa, com s’avalua i com s’introdueixen les millores necessàries per garantir l’eficiència i la qualitat), així com el grau de transparència i el retiment de comptes són punts clau des del punt de vista del foment de la integritat i la prevenció de la corrupció.
L’explicació és que bona part de les «oportunitats» d’abusos de la posició pública en benefici privat, conductes il·legals o impròpies, es produeixen per ineficiències en l’execució d’aquests serveis i funcions públiques (terminis massa llargs, oferta de serveis clarament inferior a la demanda social, criteris de decisió pública desconeguts, processos opacs, etc.). Com es mesuren i gestionen tots aquests indicadors de la gestió pública en una organització?