L'Oficina Antifrau millora l’accés a les dades de denúncies i investigacions i adapta els canvis procedimentals derivats de la Llei 2/2023 Des de l’entrada en vigor de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, Antifrau actua com el canal extern d’informació a Catalunya Antifrau ofereix als ciutadans una finestra oberta per explorar les dades relatives a les denúncies registrades, les investigacions iniciades i el seu seguiment 9 de desembre de 2024. L'Oficina Antifrau de Catalunya ha fet un pas important en el seu compromís amb la transparència i la proximitat a la ciutadania, integrant la plataforma d'anàlisi de dades Power BI a la seva pàgina Activitat d’investigació. Aquest avanç permet visualitzar, de manera dinàmica i accessible, les estadístiques sobre les denúncies rebudes i l'activitat d'investigació que desenvolupa l'organisme. L'eina ofereix als ciutadans una finestra oberta per explorar les dades relatives a les denúncies registrades, les investigacions iniciades i el seguiment d'aquestes, tot desglossat en diversos criteris temporals i temàtics. Aquesta iniciativa no només busca informar, sinó també fomentar la confiança pública en el funcionament de l'entitat i en el seu paper essencial en la lluita contra la corrupció. Power BI permet visualitzar les dades mitjançant gràfics interactius que es poden personalitzar segons les necessitats de consulta. Això inclou filtres per períodes temporals o per tipologies de casos, fet que facilita una millor comprensió de les tendències i dels esforços que l'Oficina dedica a garantir la integritat pública. El darrer any i mig, l’Oficina Antifrau de Catalunya ha experimentat una evolució significativa per adaptar-se a un context normatiu més exigent i a un volum creixent de denúncies. Així, el Procediment d’investigació es va adaptar a la nova normativa fa poc més d’un any. Aquesta transformació s'ha concretat en diversos àmbits: —Ampliació de funcions i competències, amb l’assignació del rol d’Autoritat Independent de Protecció de l’Informant i l’administració del canal extern d’informació, derivat de la implementació de la Llei 3/2023, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic per al 2023, i de la Llei 2/2023. —Increment exponencial de denúncies, que ha requerit criteris de priorització i un enfocament en l’eficiència operativa per gestionar l’augment exponencial de denúncies respecte als anys anteriors. —Adaptació normativa i procedimental, per garantir la protecció de les persones alertadores, els drets de defensa i la confidencialitat, alineant-se amb la Directiva (UE) 2019/1937. —Millora dels terminis de tramitació, amb l’objectiu de reduir-los significativament i consolidar un sistema més àgil i efectiu. —Reforç de recursos i col·laboració institucional, per assegurar una resposta adequada a les noves necessitats i harmonitzar els processos amb altres institucions nacionals i europees. Aquests canvis reflecteixen el compromís de l’Oficina Antifrau per enfortir la lluita contra la corrupció, protegir les persones denunciants i garantir una gestió més eficient i transparent.