Qüestions mès frequentes

Èm ua institucion independenta dirigida a preservar era transparéncia e era integritat des administracions e deth personau ath servici deth sector public en Catalonha. Antifrauda a coma objectiu prioritari previer e recercar possibles casi d’usatge o destinacion fraudolosa de hons publics o quinsevolh profitament illicit que sigue derivat de conductes que compòrten conflictes d’interès o er emplec particular d’informacions derivades des foncions pròpries deth personau ath servici deth sector public. Eth contraròtle dera nòsta activitat correspon ath Parlament de Catalonha, a qui rendem compdes. Depéner der organisme que represente era sobeiranetat de toti es catalans e catalanes legitime eth nòste trabalh e ne garantís era independéncia.

Ras dera promulgació dera Lei 2/2023, de 20 de hereuèr, reguladora der emparament des persones que informen sobre infraccions normatiues e de luta contra era corrupcion, eth Burèu ei l’autoritat competenta entà protegir es persones alertadores damb es següentes foncions:

  • Actuar coma canau extèrne
  • Arrecéber e gerir era informacion sobri es persones responsables des sistèmes intèrnes d’informacion de cada entitat o organisme obligat a auer un Sistèma intèrne d’informacion
  • Prestar as persones alertadores es mesures de supòrt previst en Títol VII d’aguesta Lei (liegetz era responsa ara qüestion )
  • Exercir era potestat sancionadora en relacion damb es infraccions tipificades ena Lei 2/2023 de 20 de hereuèr:
    Aguestes foncions s’atribuïssen ath Burèu enquia que non se desplegue ua nòrma en matèria d'emparament entàs persones que alèrten d’infraccions normatiues en l’encastre deth sector public de Catalonha, tau e coma reculh era disposicion addicionau 7a dera Lei 3/2023, de 16 de març, de mesures fiscaus, financères e administratives e deth sector public entath 2023.

Era persona que sigue se pòt adreçar a Antifrauda entà denonciar hèts que se poguen considerar constitutius de corrupcion o de conductes fraudoloses o illegaus contràries as interèssi generaus cometudi en l’encastre deth sector public de Catalonha, o enes activitats de persones fisiques e d'entitats e enterpreses privades descrites ara responsa dera qüestion .

Ras de l’entrada eth vigor dera Lei 3/2023, deth 16 de març, de mesures fiscaus, financères, administratives e deth sector public entath 2023, eth Burèu Antifrau tanben ei canau extèrne competent entà arrecéber denóncies sobri era comission de quina accion que sigue o omission includida en l’encastre d’aplicacion dera Lei 2/2023.

L’encastre d’accion deth Burèu Antifrauda de Catalonha ei eth sector public de Catalonha. Tanben includís, addicionalment, ena mesura que calgue entà complir es sues foncions:

  • es activitats de persones fisiques e d’entitats e enterpreses privades que siguen concessionàries de servicis o perceptores de subvencions publiques, a l’efècte de verificar era destinacion e l’usatge des subvencions mencionades;
  • es activitats de contractistes qu'executen òbres des administracions e es entitats que formen eth sector public de Catalonha, o qu'agen atribuïda era gestion de servicis publics o l’execucion d’òbres publiques per quin aute títol que sigue, en çò que hè ara gestion comptable, economica e financèra deth servici o l’òbre e as aute obligacions que deriven deth contracte o dera Lei.

Eth Burèu tanben ei competent entà arrecéber, coma canau extèrne, es informacions que afècten es institucions autonomiques que lihè referéncia ada eth l’article 13.2 dera Lei 2/2023, e eth que afectaràn es entitats deth sector privat quan l’incompliment comunicat se circumscrigui a l’encastre territoriau de Catalonha.

Podetz presentar es denóncies deuant eth Burèu Antifrauda de Catalonha per escrit o verbalment, e tanben mejançant ua reünion presenciau.

Eth Burèu Antifrauda de Catalonha dispòse d’ua boèta de denóncies anonimes que permet que presentatz era denóncia damb totau garantie d’anonimat.

En article 16.4 dera Lei 14/2008, de 5 de noveme deth Burèu Antifrauda de Catalonha, impause as autoritats e as directors o responsables de burèus publics eth déuer de comunicar immediataments ath Burèu Antifrauda “es hèts que detècten e poguen èster consideradi constitutius de corrupcion o de conductes fraudoloses o illegaus contràries as interèssi generaus”.

Eth Burèu Antifrau de Catalonha ja admetie era presentacion de denóncies anonimes, e dispòse d’ua boèta especifica que permet que presentatz es vòstes denóncies damb totau garantie d’anonimat.

A compdar de l’aprobacion dera Lei 2/2023 (art. 17), de 20 de hereuèr, reguladora der emparament des persones que informen sobre infraccions normatiues e de luta contra era corrupcion, a previst de manèra generau qu'es denóncies includides en l’encastre d’aplicacion dera Lei se pòden presentar de manèra anonima. S'era denóncia non ei anonima, s’i establís l’obligacion de preservar era identitat dera persona en tot denonciar, que solament se pòt revelar enes casi previsti per l’article 33 dera Lei, e damb es cauteles establides en aguest madeish article.

S'era persona en tot denonciar s’identifique en presentar era denóncia, eth Burèu Antifrauda de Catalonha tractarà es donades que permeten identificar-la damb totau confidencialitat, causa que includís quina informacion que sigue que se nepogue dedusir dirèctaments o indirecta era identitat (art. 16 dera Directiva (UE) 2019/1937, deth Parlament Europèu e deth Conselh, de 23 d’en octobre de 2019, relativa ar emparament des persones que informen sobre infraccions deth Dret dera Union).

Eth Burèu Antifrauda de Catalonha assumís eth compromís de proporcionar assisténcia e assessorament a quina persona que sigue que informe e age motius rasonables entà pensar qu'era informacion que apòrte ei veraç. S'en bèth moment siguéssetz objectatz de bèth acte de represalha coma conseqüéncia d’auer alertat, ac podetz méter era coneishença d’Antifrau, que promoirà o exercirà deuant es autoritats competentes es accions correctritzes o de restabliment que calgue, e deisharà constància des hèts, tanben, ena memòria annau que presente en Parlament de Catalonha.

Eth Burèu Antifrauda a vist agranides era hèta possible d’accion entà protegir as persones alertadores, a compdar dera Lei 2/2023, de 20 de hereuèr, reguladora der emparament des persones que informen sobre infraccions normatiues e de luta contra era corrupcion. Concrètaments, eth Títol VII dera Lei establís es mesures d'emparament entàs persones que informen.

Condicions d'emparament (art. 35)

Proïbicion de represalhes (art. 36)

Mesures de supòrt (art. 37)

En çò que tanh ara persona implicada enes hèts objècti dera investigacion, qu'en aplicacion deth Dret Europèu era Lei 2/2023 se lireferís ada eth coma “persona afectada”, a dreita d’intervier en procediment incoat a compdar dera denóncia (art. 19 dera Lei 2/2023) e tanben s’i preven mesures d'emparament en l’article 39.

Era Lei deth Burèu Antifrauda establís que se se determine era hèta possible d’implicacion ena hèta d’ua persona que aucupe un naut cargue o ei foncionària, directiva, membre o trabalhadora d’ua institucion, d’un organ o d’ua entitat des includides en l’encastre d’accion deth Burèu, aguesta persona serà informada dera investigacion. Eth Burèu non pòt formular o eméter conclusions personalizades ne hèr referéncies nominals enes sòns informes e exposicions raonades s'era persona tanhuda non a agut prèviaments era possibilitat reau de conéisher es hèts, de sòrta que pogatz ath madeish temps deishar constància dera sua opinion sobri es hèts que dirèctaments o indirèctaments l’afècten. D’aute banda, s'es investigacions deth Burèu afècten persones que aucupen nauti cargues, foncionàries, directives o trabalhadores, alavetz s’a d’informar tanben era persona responsabla dera institucion, de l’organ o de l’entitat de qui depenen o que presten servicis.

Tot açò sens perjudici, evidentaments, der emparament dera identitat dera persona en tot informar, prevista ena normatiua d’aplicacion e que solament se pòt exceptuar enes casi e damb es cauteles establidi pera madeisha nòrma.

Mesures entad emparament des persones afectades

Pendent era tramitacion der expedient es persones afectades pera comunicacion auràn dret ara presumpció d'innocéncia, ath dret de defensa e ath dret d'accès ar expedient enes tèrmes reguladi en aguesta lei, atau coma ath madeish emparament establida entàs informants, se preservarà era sua identitat e se garantirà era confidencialitat des hèts e es donades deth procediment.

Eth Burèu pòt exercir era potestat sancionadora especificaments derivada dera Lei 2/2023, de 20 de hereuèr, coma autoritat competenta entad emparament des persones que informen sobre infraccions normatiues e de luta contra era corrupcion.

Infraccions

Sancions (art. 65)

Per contra, eth Burèu Antifrauda non a potestat sancionadora en relacion damb es hèts objècti des investigacions. Se des investigacions se deriven indicis de delicte, licau transportar es hèts ara Fiscalia o a l’autoritat judiciau; s'es indicis son d’infraccions administratives (includides es disciplinàries), s’auràn de transportar a l’autoritat competenta pr'amor qu'impose, se escaigués, es sancions corresponentes. Tanben pòt hèr recomanacions de melhora entà evitar es risqui de conductes impròpies.

Es persones fisiques e juridiques, publiques e privades, includides en l’encastre d’accion deth Burèu son obligat a auxiliar-la damb celeritat e dilligéncia en l’exercici des foncions que li corresponen, e donques, a comunicar ath Burèu, d’ua manèra immediata, quina informacion que sigue que nedispòsen relativa as hèts era coneishença que nesigatz competéncia deth Burèu; l’incompliment d’aguesta obligacion implique que s’incorri enes responsabilitats previstes pera nòrma en vigor (art. 14 dera Lei 14/2008, deth 5 de noveme, deth Burèu Antifrauda de Catalonha).

Era Lei 2/2023, de 20 de hereuèr, reguladora der emparament des persones que informen sobre infraccions normatiues e de luta contra era corrupcion, tipifica diuèrses infraccions restacades damb era manca de collaboracion damb l’autoritat competenta, ethBurèu Antifrauda en Catalonha, coma, per exemple, qu'eth requerit aportarà informacion o documentacion faussa; quin assag que sigue o accion efectiva d’empedir, frustrar o retardar eth seguiment des informacions; que deliberadament se remane informacion incomplerta, o extemporàniament o, en generau, que non acomplisque l’obligacion de collaborar (art. 63 dera Lei).

Ath delà d’aguestes responsabilitats e era rèsta de previstes ena normatiua d’aplicacion, l’incompliment deth déuer de collaboracion se harà a constar ena memòria annau deth Burèu o en l’informatz extraordinari, segons escaigui, que s’adrece en Parlament de Catalonha.