Antifrau ha organitzat el seminari ‘Eines de gestió de riscos per a la integritat durant la pandèmia’, en el Fòrum Anticorrupció i Integritat 2021 de l’OCDE

La consultora de Prevenció d’Antifrau, Lara Baena, que ha estat una de les tres ponents de la sessió, ha manifestat “en el sector públic, la pandèmia va constituir un potent recordatori que el risc zero no existeix en cap activitat pública i que, si bé no podem eliminar els riscos, sí que podem gestionar-los, mitjançant plans de prevenció i de contingència”

D’altra banda, la tècnica de prevenció d’Antifrau , Anabel Calvo, ha assegurat que la pandèmia també va plantejar oportunitats per al foment de la integritat i la prevenció dels riscos

El tercer ponent, Luis de Sousa, sotsdirector de l’institut de Ciències Socials de la Universitat de Lisboa, ha asseverat que l’avaluació de riscos no és un producte, ni un exercici tècnic, sinó que a partir de la investigació, recopilació de dades i comparació de les mateixes, s’ha d’aconseguir estandarditzar mesures adequades a cada organització 
 

seminari ‘Eines de gestió de riscos per a la integritat durant la pandèmia’, en el Fòrum Anticorrupció i Integritat 2021 de l’OCDE
seminari ‘Eines de gestió de riscos per a la integritat durant la pandèmia’, en el Fòrum Anticorrupció i Integritat 2021 de l’OCDE

25 de març de 2021. Antifrau ha organitzat el seminari ‘Eines de gestió de riscos per a la integritat durant la pandèmia’, en el marc del Fòrum Anticorrupció i Integritat 2021 de l’OCDE. En aquesta sessió, que s’ha celebrat aquesta tarda en línia, hi ha participat la consultora de prevenció d’Antifrau i responsable de continguts del projecte Riscos per a la integritat en la contractació pública, Lara Baena; la tècnica de Prevenció de la institució anticorrupció catalana i coordinadora del projecte Riscos per a la integritat en la contractació pública, Anabel Calvo; i el sotsdirector de l’Institut de Ciències Socials de la Universitat de Lisboa, Luis de Sousa.

En el marc de la introducció de la sessió, Baena ha remarcat que la pandèmia va suposar un accelerat i profund exercici de sensibilització col·lectiva sobre riscos: el risc de contraure la malaltia i les seves seqüeles físiques i emocionals, el risc de perdre la feina, el negoci, el risc d'exclusió social. I ha afegit “en el sector públic, però, la pandèmia va constituir un potent recordatori que el risc zero no existeix en cap activitat pública. Un recordatori que la reacció improvisada davant els riscos pot tenir costos molt elevats i que, si bé no podem eliminar els riscos, sí que podem gestionar-los, mitjançant plans de prevenció i plans de contingència."

Tanmateix, Calvo també ha assenyalat que no tot han estat riscos. També hi ha hagut oportunitats. “Oportunitats –ha matisat Calvo- per al foment de la integritat i la prevenció de riscos”. Segons la mateixa ponent, "la primera oportunitat ha estat que l'experiència individual ha sensibilitzat molt més eficaçment que qualsevol explicació o justificació perfectament raonada sobre l'existència de riscos. I ha afegit “aquesta renovada consciència de risc podia traslladar-se a la les institucions públiques.” En aquest sentit, ha assegurat que l'Oficina Antifrau va veure una oportunitat de persuadir el sector públic de la necessitat ineludible i inajornable d'integrar la gestió de riscos en els seus processos i sistemes de treball

Antifrau ha proporcionat al llarg de la pandèmia informació i eines a les organitzacions i als servidors públics per gestionar els riscos

En el marc d’aquest sessió del Fòrum Anticorrupció i Integritat de la OCDE, Antifrau ha presentat dues eines publicades al llarg de la pandèmia. Una de sensibilització, publicada a l'abril de 2020, i una altra de gestió, publicada al juny de 2020.

La primera eina que va publicar la institució, després de la declaració de l'Estat de alerta, tenia com a objectiu sensibilitzar a les autoritats públiques sobre com els riscos inherents a l'exercici de potestats públiques s'aguditzen en temps d'emergència.

El document detalla per què proliferen les oportunitats de pràctiques irregulars, frau i corrupció. I, recorda que en les emergències s'aboquen grans quantitats de recursos econòmics per pal·liar els problemes derivats de la crisi i la necessitat de prendre decisions sobre l'ús d'aquests fons amb gran rapidesa. Sobre aquest extrem, Baena ha assenyalat que “sovint, es fa a través de procediments extraordinaris, amb menys controls i menys transparència. Un fet que incrementa els riscos inherents a les funcions públiques.

D'altra banda, el document ofereix recursos i recomanacions tant a curt termini (transparència sobre la gestió de la crisi, sobre l'assignació de recursos i els criteris emprats, etc.) com a mitjà termini (per exemple, garantir una auditoria externa àmplia i completa dels fons destinats a la gestió d'aquesta crisi)

També s’ha presentat la segona eina que s’ha fet pública al llarg de la pandèmia. Una eina que te com objectiu guiar virtualment sobre com dur a terme la gestió de riscos i, en particular, aplicar-la a la contractació pública. Aquesta eina presentada durant la pandèmia s’ha fet pública perquè en els primes mesos l’activitat amb més riscos probablement ha estat la contractació. Un projecte de mes de 4 anys d'estudi i divulgació sobre riscos inherents a la contractació pública d’Antifrau. Amb aquesta guia s’ha posta a l’abast de les institucions públiques l'anàlisi dels propis riscos, així com les eines i recursos necessaris per dur a terme una tasca preventiva en aquest àmbit concret de la gestió pública.

Calvo ha conclòs la presentació de les dues eines emfatitzant que “Antifrau ha fet públiques aquestes eines des de l'absolut convenciment que, si hi ha lideratge i compromís, aquestes dues eines de guia i de gestió de la integritat són pràctiques i útils. L'Oficina Antifrau a més, un cop difoses, està oberta a la col·laboració institucional per facilitar el seu ús i implantació.

Finalment, ha tancat les ponències el sotsdirector de l’institut de Ciències Socials de la universitat de Lisboa i expert en polítiques d’integritat, Luis de Sousa. El ponent ha manifestat que els organismes públics estan exposats a tot tipus de risc i en el context de pandèmia es poden manifestar encara més riscos.

En aquest sentit, ha assenyalat que és necessari desenvolupar coneixement perquè els organisme puguin gestionar els riscos i perquè les agències especialitzades puguin desenvolupar capacitat preventiva i assessorar per establir criteris dels riscos i procediments per disminuir-los. Sousa ha asseverat “aquesta és una de les claus d’una estratègia anticorrupció. Generar coneixement. És necessari per establir polítiques anticorrupció basades en evidències i no suposicions.

Sobre aquest extrem, Sousa ha dit que hi ha tot un procés de recull de dades que ajuden a construir aquest coneixement del risc en tota la seva complexitat. I ha insistit “per exemple, el projecte d’Antifrau de riscos en la contractació pública no passa per un procés burocràtic. La gestió de riscos no és un producte, és un procés basat en investigació, experiència de les rutines, investigació, molta recopilació de dades, comparació de dades, compartir coneixement amb altres institucions.

Sousa ha clos la seva intervenció assegurant “l’avaluació de riscos no és un exercici purament tècnic o d’introspecció s’ha d’anar a estandarditzar respostes però adequades a la dimensió de cada organització”.

Presentació del seminari ‘Eines de gestió de riscos per a la integritat durant la pandèmia’, en el Fòrum Anticorrupció i Integritat 2021 de l’OCDE